Av
hydrogendebatten i Norge kan man få inntrykk av at hydrogen er en ny
energikilde, et nytt utslippsfritt og ferdig utviklet tryllemiddel? Men
hydrogen er ingen energikilde, kun en energibærer, en måte å lagre og ”flytte”
energi på fra der hvor hydrogen, på en svært energikrevende måte fremstilles,
til der hvor den brukes.
 |
Et hydrogenkjøretøy med brenselcelle hvor hydrogenet er fremstilt av naturgass øker CO2 utslippene, skriver artikkelforfatteren. Foto: BP |
Økonomisk
hydrogenteknologi er ikke engang tilgjengelig. Regjeringen pøser likevel inn
millioner i et ekstremt langsiktig prosjekt. Langsiktighet er bra, men må ikke
velges på bekostning av incentiver for mer nåtidige, jordnære løsninger som
tilgjengelig energieffektiv hybridkjøretøyteknologi (el og bensin).
Hybridkjøretøy
finnes allerede, er masseprodusert og infrastrukturen for drivstoff er på
plass. Men incentiver er nødvendige for å skaffe flere slike kjøretøy til
Norge. Soria Moria lovet handling, men handlingen uteblir. Nå er det
biokjøretøy og hydrogen som gjelder. Derved får både Senterpartiet (skogeierne)
og Arbeiderpartiet/SV (gassforkjemperne) sitt. For hydrogen skal jo fremstiller
av naturgass fra Statoil og Hydro.
Tiltak
som ved et pennestrøk ville hatt virkning kastes derved ut til fordel for
hydrogenløsninger som ligger mange tiår frem i tid. Dette er dårlig
ressursøkonomi og avdekker liten samfunnsmessig og energiøkonomisk forståelse. Mytene
er mange og fakta ignoreres dessverre:
Hydrogen
- CO2 fri?
I
motsetning til et kjøretøy med forbrenningsmotor som gir punktutslipp av CO2,
gir et hydrogenkjøretøy ingen punktutslipp. Utslippet fra
hydrogenfremstillingen, som ofte er større enn i forbrenningsmotoren, er
flyttet fra kjøretøyet til stedet hvor hydrogenproduksjonen foregår. De
regionale, nasjonale eller globale utslipp reduseres ikke. Tenk på en lyspære. Den
er uten utslipp ved pæra, men strømmen som må produseres et annet sted krever
energi og forurenser ved kraftverket. Spesielt ille er det hvis fossil energi
brukes.
Hydrogenbiler
- utslippsfrie?
95
% av verdens lille hydrogenproduksjon foregår i dag ved bruk av naturgass.
Et
hydrogenkjøretøy med brenselcelle hvor hydrogenet er fremstilt av naturgass
øker CO2 utslippene !
Det
blir ofte antatt at brenselcellekjøretøy vil ha en bedre energiøkonomi enn
bensinbiler. Dette er feil. Eksempel: Den mellomstore bensinbaserte hybriden
Toyota Prius har f. eks 13 % bedre EPA energiøkonomi enn den kompakte
prototypen Honda FCX brenselcellebil.
Hydrogen
- lett tilgjengelig i naturen?
I
motsetning til olje, finnes ikke store reserver av fritt hydrogen på jorden.
Hydrogen
atomene er bundet opp med andre atomer, i vann (H2O) for eksempel. For å
frigjøre hydrogenet (ved elektrolyse) kreves store mengder energi.
Men
man kan jo ikke få mer energi ut av hydrogen enn man putter inn i denne
frigjøringen. Tvert imot. Behovet for strøm til fremstilling av hydrogen ved
elektrolyse er så stort at det kan medgå fire ganger mer strøm til hele
hydrogenprosessen enn den strøm man til slutt får til disposisjon; fire
vindmøller i stedet for en: Strøm tilført (100%) minus elektrolyse, kompresjon,
”pakking” av hydrogenet, frakt, ”utpakking”, brenselcelle = strøm til
disposisjon (25%). Tap: 75%. Vindkraftdelen av Hydros Utsira-prosjekt er et
eksempel på dette. Alternativet er å bruke strømmen direkte. Det gir tap på
bare 10%.
Rent
vann - lett tilgjengelig?
FN
har utpekt 2006 som vannets år. Rent vann er mangelvare i store deler av
verden. Er det da riktig å bruke det til spalting og fremstilling av hydrogen –
til drivstoffremstilling? En studie utført av World Resource Institute i
Washington viste at å drive en hydrogenøkonomi i USA ved elektrolyse (splitting
av vann), ville hvert år kreve en vannmengde tilsvarende det som renner over
Niagara Falls, hver tredje måned. Elektrolyse vil øke hele USAs rentvannbehov
med 10%. Man kan jo ikke bruke et hvilket som helst vannkvalitet til
hydrogenproduksjon pga høye krav til renhet.
Hydrogen
og hydrogenbiler – rimelige?
Fremstilling
av hydrogen er kostbart fordi energien som medgår til hydrogenfremstillingen er
kostbar. Hvis naturgass skal brukes har prisutviklingen på naturgass vært
formidabel det siste året. Grossistprisen ble tredoblet på bare seks måneder i
Storbritannia. Dette er ikke overraskende, gassprisene stiger jo med
oljeprisene. Gassreservene tømmes også raskt. Det er 15 års gassuttak igjen på
Britisk side, med dagens årlige uttak.
Masseproduserte
hydrogenbiler finnes ikke! De få som er i bruk er prototyper laget av forskere
i hvite frakker. Honda har nylig vist frem sine tyve hydrogen/brenselcelle
prototyper type FCX. Det skal testes ut i Los Angeles. Hver enkelt bil koster
10 millioner kroner. Det finnes knapt kommersielt tilgjengelige
hydrogenkjøretøy å oppdrive.
Globalt
fantes det mellom 600 og 800 testkjøretøy/prototyper i midten av 2005.
Der
er kun en fyllestasjon i Norge. Å bygge infrastruktur og kjøretøy i stor skala
vil ta mange tiår. Vi snakker 2020 og 2050 før vi kan snakke om
masseproduksjon.
Hvis
Island kan, kan vel vi?
Island
har et par hydrogen tappestasjoner. De forsyner en liten flåte brenselcellebusser
utenfor Reykavik. Island bygger sin løsning på elektrolyse av drikkevann. Man
kan ikke uten videre overføre dette til alle andre steder, fordi 72 % av
Islands elektrisitet kommer fra geotermiske kilder eller vannkraft. Prosessen
er energikrevende og derved kanskje ikke så smart, men forurenser ikke. Island
har så mye kraft og så få innbyggere at de kan tillate seg å sløse med
elektrisitet via elektrolyse til hydrogen. I USA derimot kommer 71 % av
elektrisiteten fra fossile kraftverk.
Island
har også liten utstrekning. Bare 16 fyllestasjoner er nok til å dekke hele
landets veinett. USA er større, og vil måtte bygge ut 1500 fyllestasjoner.
En
slik bygging av ny infrastruktur er enormt energikrevende og medfører store CO2
og andre miljøfarlige utslipp. Infrastrukturen kan derfor neppe forsvares
utifra et Life Cycle Analysis (LCA) regnskap.
Drivkreftene
bak?
Samferdselsdepartementet
i allianse med et par velmenende miljøorganisasjoner, Hydro, Statoil,
Forskningsrådet og SINTEF driver hydrogen frem i Norge. Det er derfor svært
vanskelig å få frem klar tale og fakta om hydrogen fra kunnskapsmiljøene i
Norge. De ”biter” jo nødig hånden som gir dem mat. Tausheten om
motforestillingene er følgelig øredøvende i det offentlige rom. Sjelden har det
tause forsker-Norge vært tausere.
Uavhengig
hydrogen-råd?
Rådet
som den forrige regjering oppnevnte består av hydrogenoptimister og folk med
økonomisk interesse av at hydrogen utvikles, at naturgass brukes som
energikilde for hydrogen og at staten subsidierer dette. Motekspertisen er
stengt ute. Sentrale motforestillinger ties i hjel. Det er foruroligende. Entusiasme
er bra, men ikke når den frikoples fra nøkternhet. Debatten i Norge bygges ikke
lenger på fakta, men er blitt ensidig, full av faktiske feil og dominert av
overoptimistiske optimister.